الخميس، 2 فبراير 2012

وصفات سحرية لتفتيح وتبييض بشرة اليدين - العناية بالبشرة واليد

فتكات النهاردة بتقدملك وصفات سحرية لتفتيح وتبييض بشرة اليدين - العناية بالبشرة واليد
وصفات تفتيح وتبييض اليدين مش كلها بتجيب نتيجة لكن علشان انتى فى مدونة فتكات العرب هنقلك على كام وصفحة سحرية كدة فعلا نتيجتها روعة فى تفتيح بشرة اليدين وتبييض الكفين وكمان الوصفات دى هتحافظ على نعومة ايديكى.
طبعا قبل ما نبدء فى شرح الوصفات السحرية لتفتيح بشرة الايدى لازم نراعى النصائح اللى هقولك عليها دى.
 
1- عدم تعريض يدك للشمس او الهوا الساخن اثناء وضع الكريم لانها سبب رئيسى فى اسمرار اليد.
2- التقليل من غسل اليدين بالماء والصابون بشكل مبالغ فيه لان الصابون بيقوم بعمل ازالة للمادة الحمضية الطبيعية اللى بدورها بتحمى الجلد ولازم تراعى ذلك بتعويض بشرة جلدك بمستحضرات طبيعية تستعمليها كبديل.
3- الاهمال فى علاج الجفاف من اهم اسباب اسمرار اليد وبشرة الجلد.
4- عدم التعرض المباشر بشكل كبير لاشعة الشمس لان الاشعة الفوق بنفسجية بتكون سبب فى تشقق الجلد وفقدان البشرة للكولاجين وتقدرى تتغلبى على الحالة دى بانك تستخدمى الكريمات الخاصة بالوقاية من اشعة الشمس واللى بتحتوى على اوكسيد الزنك وعلى مادة الافوبنزون.
5- احرصى دائما على لبس القفازات الجلدية او الطبية عند غسل الاطباق او الملابس وعدم ملامسة جلدك لمواد التنظيف.
6- تاكدى دائما من قابلية جلد الايد على التقشير لان التقشير للجلد هو اول الخطوات لتفتيح لون الجلد والبشرة ويمكنك فعل ذلك من خلال استخدام بعض المستحضرات التى تحتوى على حبيبات خاصة بالتقشير او استخدام الممستحضرات التى تحتوى حمض الغليكوليك والمواد الراتنجيه او الطبيعية يمكنك ايضا استخدام وصفة طبيعية لذلك وهى :
ملعقة زيت زيتون + ملعقة من السكر او ملعقتان من السكر + ملعقة من الفازلين وقومى بخلطهم ودعك اليدين والمعصمين وظهر اليد جيدا وستجدين الفرق واضح وستشعرى بالنعومة فورا يمنك استخدام هذه الطريقة مرة واحدة اسبوعيا وبعد تقشير اليدين يمكنك استخدام كريم مرطب لليدين وستشعرين بالفرق بعدها وبقمة النعومة فى يديكى.

اما الان فمع الوصفات السحرية لتفتيح بشرة اليدين:


الوصفة الاولى لتفتيح وتبييض بشرة اليدين والجلد.
يتم خلط ملعقة صغيرة من زيت الزيتون + ملعقة صغيرة من عصير الليمون + مع ملعقة صغيرة من الماء الدافىء ثم يتم خلطهم جيدا ويتم وضع هذا الخليط على اليد ويتم التدليك لمدة 5 دقائق متواصلة ثم قومى بمسح يديكى بمنديل او قطعة قماش جافة ونظيفة ولا تقومى بغسل اليدين وافضل اوقات استخدام هذه الوصفه فى المساء قبل النوم.

الوصفة الثانية لتفتيح وتبييض بشرة اليدين والجلد.
قومى بخلط مقدار متساوى من عصير الليمون مع البطاطا المسلوقة او المشوية ويتم وضعها على المكان المراد تفتيحه ويتم تركها اكبر وقت ممكن ويمكنك تكرارها اكثر من مرة فى اليوم واحتفظى بالباقى فى الثلاجة وستبدء النتائج ظهورها فى اقل من اسبوع يمكنك ايضا استخدام هذه الوصفة لبشرة الوجه واى مكان فى الجسم وكلما كانت فترة بقاء هذه الوصفة اكبر على الجلد كلما كانت النتائج افضل ويفضل الاستمرار فى استخدامها بشكل دورى ومنتظم.
الوصفة الثالثة لتفتيح وتبييض بشرة اليدين والجلد.
يتم خلط مقدار ملعقة ونصف من عسل النحل + 10 ملاعق ماء ورد + 4 ملاعق جلسرين + نصف ملعقة خل طريقة التحضير قومى بتسخين عسل النحل على النار الهادئة وخلطه مع باقى المكونات حتى يصير الخليط جاهز للاستخدام ثم قومى بوضع هذا الخليط على يديكى فى الاماكن المراد تفتيحها وقومى بلبس كيس من البلاستيك لمدة من 20-30 دقيقة وهذه الوصفة سحرية وفعالة جدا عن تجربة شخصية.

وانتظرونى الاسبوع الجاى هجيبلكم وصفات تانية سحرية وطبيعية تهم كل البنات تابعونا دائما على مدونة فتكات العرب بيت الموضة والاناقة وكل ما يهم المرأة العصرية.

إشتـــركى يصــــلك كل جديــــد:

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

بجد أشياء جميلة وجزاكم الله كل خير

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...